La Vera Italia lager bla reiser basert på opplevelser i naturen og aktiviteter som stiller krav til både oss som arrangør og våre deltakere. Vi legger opp til reiser som benytter lokale transportører, reiseledere og andre underleverandører. I tillegg kan vi befinne oss på steder som kan være mer utsatt for skiftende værforhold og uforutsigbare endringer. Det vil derfor være nødvendig med fleksibilitet for oss som arrangør.
Vi vil selvfølgelig, med forbehold om overnevnte potensielle endringer, respektere de rettigheter kundene har etter pakkereiseloven, dersom endringene er av slik art at reisen allikevel anses som mangelfull.
Pga tidlig planlegging av turene kan endringer forekomme (overnatting, transport, dagsprogram, reisetider mm.) før reisen starter og / eller underveis. Våre reiser er derfor å anse som foreløpige.
Vær også oppmerksom på at våre reiser innebærer at det kan oppstå farer og ulykker. Du som kunde må være inneforstått med at deltagelse gjøres på eget ansvar. Dette elementet er mer fremtredende på noen av våre reiser enn på andre pakkereiser. Det kan for eksempel være høydesyke, benbrudd etc.
Våre turledere er lokale og erfarne og det er viktig at deres anvisninger blir fulgt. Vår reiseleder/ guide på stedet har rett til å endre program under turen pga av uforutsette forhold som vedrører for eksempel vær, temperaturer, sikkerhet og/ eller deltakere. Merkostnader som måtte komme i kjølevannet av nødvendige endringer, må du i så fall dekke selv.
Bestilling og betaling
Reisearrangøren har fastsatt at kunden ved påmelding skal betale et depositum som hos La Vera Italia er fastsatt for hver enkelt reise. Restbeløpet skal innbetales senest 35 dager før avreise. Skjer påmelding senere enn 35 dager før avreise, forfaller hele reisens beløp umiddelbart til betaling. Påmeldingen er bindende når depositumet er innbetalt og kunden har også i den anledning akseptert reisevilkårene. Depositumet betales 10 dager etter fakturadato og trekkes fra restbeløpet.
Forsinket betaling av depositum og totalsum anses som et vesentlig mislighold og kan om nødvendig bli inndrevet. Kontonr 8109.06.17354
Det gjøres også oppmerksom på følgende:
- Deltakeren må selv sørge for avbestillings- og reiseforsikring (som dekker syke-og ulykkesforsikring, i tillegg til hjemtransport).
- Deltakeren er selv ansvarlig for å ha gyldig pass, forsikringer og evt. vaksinasjoner som er nødvendig.
- Deltakeren har selv ansvaret for å kontrollere at reisedokumentene stemmer overens med sin bestilling
- Deltakeren er selv ansvarlig for å være i den fysiske form som reisen krever og må også påregne å innlevere en helseerklæring i forkant, noen ganger signert av lege.
- Deltakeren er forpliktet til å følge de anvisninger som blir gitt før og under reisen.
- Arrangøren har rett til å avvise en reisende, dersom de nødvendige papirer ikke er medbragt.
- Arrangøren har rett til å nekte eller utelukke en reisende, dersom han grovt tilsidesetter sine plikter, uten å kunne kreve tilbakebetaling fra arrangøren.
Avbestilling
Avbestilling må skje skriftlig. Avbestillingsdato regnes fra den dato som avbestillingen har kommet La Vera Italia i hende. Dersom en avbestillingsfrist faller på en helligdag eller en alminnelig fridag, må en evt. avbestilling være innkommet på nærmeste vanlige virkedag før denne.
- Ved avbestilling mer en 42 dager før avreisedato, belastes et administrasjonsgebyr på 1300,-
- Ved avbestilling mellom 42 og 15 dager før avreisedato, beholder arrangøren depositum
- Ved avbestilling mellom 15 og 0 dager til avreisedato eller utelatt oppmøte, gis ingen refusjon av innbetalt beløp, utover offentlige avgifter som ikke påløper.
Arrangøren har rett til å avlyse en reise hvis:
- Det ikke melder seg tilstrekkelig antall reisende. Minste antall reisende vil opplyses i beskrivelsen for hver enkelt tur. Avlysning må i så fall skje 20 dager før avreise. Innbetalt beløp vil da bli tilbakebetalt i sin helhet.
- Hvis det inntreffer forhold som man ikke er herre over (force majeure) som krig, naturkatastrofer, epidemier, arbeidskonflikter og tilsvarende.
- Forhold på destinasjonen som gjør det urimelig å kreve at avtalen blir gjennomført.
Vi tar forbehold om trykkfeil i våre dokumenter vedr. de forskjellige reisene, der hvor de er presentert.
Del av dobbeltrom
Dersom den reisende har bestilt del av dobbeltrom på reisen, må vedkommende være beredt på å betale enkeltromstillegg dersom La Vera Italia ikke finner rompartner.
Mangler, tvister, klager
Dersom en kunde finner grunn til å klage på reisen eller dens gjennomføring (overnattingssteder, mat mm.), må klagen fremsettes for reiseleder på stedet, som straks vil forsøke å rette på forholdet. En eventuell reklamasjon som ønskes behandlet etter hjemkomst må være innsendt til arrangøren senest 4 uker etter turens slutt.
Skulle kunden og arrangøren ikke komme til enighet, kan saken bringes inn for Reklamasjonsnemda for pakkereiser.
Bilder og tekst
La Vera Italia kan publisere bilder fra turene i forskjellige mediakanaler og skulle det være noen som ikke ønsker å være med på slike bilder, må reiseleder informeres om dette i forkant av turen og senest ved avreise.
Kontaktinformasjon
La Vera Italia Reisegarantifondet
Nedre Aakre Pb 227, Sentrum
6190 Bjørke 4001 Stavanger
Telefon: +4791173079 Telefon: 51 85 99 40
bente.eriksen@laveraitalia.no firmapost@rgf.no